Wednesday, November 2, 2011

Sebenarnya 'dia' faham....

Assalamualaikum...

Sebagai seorang ibu/ayah, pernah tak korang rasa 'kenapalah anak2 ni mcm tak faham je apa yang kita cakap?'...balik2 dia akan buat semula perkara yang akhirnya akan 'menguji' kesabaran kita yang 'senipis kulit bawang' tuh? Pernah? Pernah? Lagilah kalau anak2 tuh umur2 pra sekolah nih...budak tengah ligat & lasak...mesti ibunya (selalunya ibu-la kan) dah jadi macam adik-beradik 'tarzan'..Kan? Kan? Kan? ^_^

OMR pun x terkecuali daripada rasa macam tu. Nampak sangat banyak lagi 'kelemahan2' yang perlu OMR perbaiki sebagai seorang ibu kan? Terutama sekali bab2 bersabar nih. Semoga Allah memberikan OMR kekuatan untuk menjadi seorang ibu yang lebih penyabar, penyayang, memahami & menjadi contoh yang terbaik kepada anak2. InsyaAllah!

Sebenarnya anak2 ni FAHAM sangat apa yang kita cakap/ suruh dia buat. Walaupun umurnya tu baru 'setahun jagung' pada pendapat kita, jangan merendahkan kebolehupayaan dia untuk memahami apa yang ibu/ayah dia cakapkan. Mungkin kita nampak dia 'macam tak faham' sebab dia kerap melakukan 'kesilapan' yang sama, tapi pernah tak kita terfikir sebenarnya 'kesilapan2' tu mungkin sengaja dilakukan sebagai 'usaha untuk menarik perhatian kita'? Mungkin itu cara dia untuk memberitahu kita 'ibu/ayah, tolonglah layan saya sekejap, ibu/ayah ni asyik2 sibuk kerja...asyik2 sibuk dengan adik'?

En.RJ selalu cakap, bila OMR tak ada...TF Sr. 'dengar cakap'. Apa yang ayahnya suruh, dia akan buat. Lebih senang nak 'handle', tak banyak ragam. Tapi bila OMR ada je...dia mulalah 'tunjuk taring'. Kadang2 kalau ditegur dia marah balik, suruh buat dia tamau, MANJA LEBIH! Hmmm...sebelum ni OMR memang tak boleh nak bayangkan sangat, sebab selalunya bila OMR dengan dia, memanglah manjanya tu lebih. Kalau salah tegur karang dia mulalah nak meragam. Kadang2 dia sengaja buat apa yang dia tahu OMR akan marah.

Tapi semalam, untuk pertama kalinya, OMR boleh faham apa yang En.RJ cakap. Semalam dia tak banyak laku & ragam. Semalam dia dengar apa yang OMR suruh dia buat. Semalam dia tak adalah nak melawan balik cakap ibunya. Oh! Bahagia sungguh rasanya! Anak...anak...sebenarnya kamu faham kan selama ni apa yang ibu cakap. Sebenarnya kamu tahu kan kenapa ibu tak bagi kamu buat macam tu. Sebenarnya kamu mengerti yang ibu marah sebab ibu sangat2 sayangkan kamu. KAMU MEMANG ANAK YANG BAIK!

Sekarang OMR faham, mungkin selama ni dia 'meragam' sebab ada 'kekurangan' dari segi layanan OMR terhadapnya. Mungkin tanpa OMR sedar, dia rasa sedikit 'terancam' dengan kehadiran adik. Mungkin selama ni dia cuba beritahu 'ibu, please love me more!'. Rupanya bila ayah tak ada, dia pandai 'behave' dan pandai jaga adik.

p/s: En.RJ, Alhamdulillah, I can handle them both!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sebab sudi bagi 'respon'....i like!